نرخ سود بانک ها 20 درصد شد؟!

يکشنبه 27 تير 1395
14:03
Hidxn

رخی شعب بانک‌ها و مؤسسات مالی، با اتخاذ راهکارهایی، عملاً مصوبه کاهش نرخ سود 15 تا 18 درصدی را دور می‌زنند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،هرچند توافق تعدادی از بانک‌ها و اقدام آنها برای کاهش نرخ سود بانکی از 18 درصد به 15 درصد سرانجام منجر به مصوبه شورای پول و اعتبار و عمومیت یافتن این اقدام مفید به حال اقتصاد کشور شد و کل سیستم بانکی و انواع بانک‌ها و موسسات اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی ملزم به رعایت این نرخ شدند اما با مراجعه به برخی از شعب بانک‌ها و موسسات می توان دید که در حال حاضر امکان دریافت سودهای بالاتر از 15 درصد تا 20 درصد نیز درصورت اصرار و پافشاری سپرده‌گذار یا از طریق افزودن بر حجم سرمایه‌گذاری وی وجود دارد.

البته این مراجعه صرفاً برای تمام شعب انواع بانک‌های خصوصی و دولتی نبوده است و به‌طور نمونه و برای یافتن پاسخی برای این پرسش بوده که آیا می‌توان با استفاده از روش‌های گوناگون به سودهای با نرخ بیش از 15 درصد بدون تحمل ریسک بالا و تفاوت ملموس در ریسک سرمایه‌گذاری دست یافت یا خیر.

لازم به ذکر است نشست مشترکی که اخیرا میان رئیس کل بانک مرکزی با وزیر کشور، استانداران (استان‌های کرمان، لرستان و آذربایجان شرقی) تشکیل شد، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تک رقمی شدن نرخ تورم، بیان کرد: نرخ 15 درصدی برای سپرده هم بالاست، چرا که اگر نرخ تورم 9 درصد باشد، نرخ سود سپرده باید بین 10 تا 12 درصد در نظر گرفته شود و بیش از این هم لازم نیست.

**سود 20 درصدی در یک بانک خصوصی

وقتی از متصدی یکی از شعب یک بانک خصوصی درباره شرایط سود سپرده زیاد مانند 500 میلیون تومان می پرسیم ابتدا پاسخ آن است که اگر چنین سپرده ایی دارید بهتر است آن را وارد صندوق سپرده گذاری ما کرده و سود آن را به صورت روز شمار استفاده کنید البته کارتی به شما تعلق نمی گیرد معمولا مبالغ بالا با سود 20 درصدی محاسبه می شود و هر زمانی هم که به پول خود احتیاج داشتید می توانید با هماهنگی شعبه مربوطه از یک روز قبل پول خود را دریافت کنید.

**سود 15 تا 20 درصدی یک موسسه مالی

درادامه به یکی از شعب یک موسسه مالی مراجعه می کنیم و همان درخواست برای شرایط سود سپرده گذاری را تکرار می کنیم متصدی شعبه اعلام می کند مصوبه ای که در این رابطه از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده به این صورت است که اگر سپرده گذار در این موسسه تا یک سال سرمایه گذاری کند تا 20 درصد سود به آن تعلق می گیرد اگر زیر شش ماه سرمایه گذاری کند 15 درصد و اگر از شش ماه تا زیر یک سال قرارداد ببندد 17 درصد سود به آن تعلق می گیرد اما اگر به طور کامل یک سال سپرده گذاری کند 20 درصد سود به آن تعلق خواهد گرفت.

**سود 17.5 درصد به شرط شش ماه سپرده گذاری

اما با مراجعه به یکی از شعبه های یک بانک دیگر متصدی در ارتباط با شرایط سود سپرده بانکی اعلام می کند در این بانک ما یک حساب ثابت شش ماهه 17.5 درصدی داریم بانک ما دارای صندوق نیست زیرا صندوق ها معمولا با بورس همکاری می کنند و خاطر جمع نیستند اما در سپرده گذاری سندی به شما داده می شود و شما را خاطر جمع می کند و هر زمان هم که قصد برداشت از پول خود را داشته باشید می توانید آن را برداشت کنید.

*** تعیین نرخ سود بانکی ربا است

محمد رجایی باغ سیایی نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی نمی تواند سود قطعی را تعیین کند چرا که در بانکداری بدون ربا که نرخ سود براساس عقود مبادله ای و مشارکتی است، این امر خلاف قانون است.

وی افزود: نرخی که از سوی شورای پول و اعتبار تعریف می شود از طرف سپرده گذار سود علی الحساب و از طرف گیرنده نرخ سود مورد انتظار تلقی می شود و از این رو باید گفت که نرخ سود واقعی تنها در پایان دوره مالی مشخص می شود.

رجایی با اشاره به آنکه بانک مرکزی به عنوان دستگاه ناظر باید بر عملکرد بانک ها نظارت داشته باشد، بیان کرد: براساس قراردادی که میان افراد و سیستم بانکی منعقد می شود، لذا بانک ها موظف به اجرای تهعدات هستند و باید در صورت تخلف بر عملکرد سیستم بانکی با آنها برخورد شود.

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تعیین نرخ سود قطعی خلاف قانون و شرع محسوب می شود چرا که این امر همانند ربا است.

***کانون بانک ها محلی برای تبانی بانک ها


محمد کهندل کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: معمولا تعیین نرخ توسط بانک از طریق قانون عملیات بانکی بدون ربا امکان پذیر است؛ بانک ها نرخ سود علی الحساب را تعیین و پرداخت می کنند این سود عملا به عنوان هزینه تهیه پول محسوب می شود، در صورتی که پول در بانکداری اسلامی هزینه بر نیست.

وی افزود: با توافقی که کانون بانکها با بانک مرکزی داشت قرار بر آن شد نرخ بانکی پنج درصد بالاتر باشد اما بانک مرکزی سه درصد اعلام کرد.

کهندل در ادامه یادآور شد: این موضوع چند نکته دارد اینکه که آیا بانک های تجاری باید نرخ ها را تعیین کنند و اگر قرار بر تعیین نرخ سود باشد این کار باید توسط بانک مرکزی تعیین شود و نباید با توافق بانک ها صورت گیرد؛ بانک مرکزی باید با اقتدار تصمیمات خود را عملیاتی کند.

وی در پایان افزود: بانک مرکزی نباید اقتدار خود را در دست بانک های تجاری بدهد، و می بایست بر اساس قانون بدون ربا عمل کند و بانکداری را به سمت بانکداری اسلامی سوق دهد.

[ بازدید : 332 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

بهبود وضعیت سربازی در دستور کار ستاد نیروهای مسلح/«سربازی تخصصی» جدی تر می‌شود؟

يکشنبه 27 تير 1395
14:01
Hidxn

هبود وضعیت سربازی از دستورکارهایی است که با جدیت در اولویت دستگاه های ذیربط قرار دارد،امری که از مدت ها پیش کلید خورده و البته وقوع حوادث متعددی برای سربازان در طول یک ماهه گذشته،حساسیت های عمومی را در این خصوص تشدید کرده است.
بهبود وضعیت سربازی در دستور کار ستاد نیروهای مسلح/«سربازی تخصصی» جدی تر می‌شود؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،‌هفته های گذشته برای سربازان نظام وظیفه عمومی با تلخی و حزن و اندوه فزاینده ای همراه شد.

حادثه واژگونی اتوبوس سربازان وظیفه پادگان05 و سربازان نوشهر از رخدادهای نامیمونی بود که متاسفانه خاطره ناخوشایندی را بر اذهان سربازان نظام وظیفه و افکار عمومی بر جای گذاشت،حادثه ای که مجددا لزوم بهبود وضعیت خدمت نظام وظیفه عمومی را بر سر زبان ها انداخت.

البته در این خصوص سازمان نظام وظیفه عمومی کشور و در راس آن ستاد کل نیروهای مسلح در طول سالیان اخیر اقدامات متعددی را عملیاتی،تنظیم و طراحی کرده است،موضوعی که بر اساس اظهار نظر مقامات مربوطه،این رویه در آینده نیز استمرار خواهد داشت.

آنچنان که سردار موسی کمالی،جانشین اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح عنوان داشته،مجموعه مذکور از هر طرح سازنده ای که به بهبود وضعیت کیفی سربازی منتهی شود استقبال خواهد کرد.

البته وی تاکید می کند در ارائه طرح و پیشنهاد،موضوع منابع مالی آن نیز مد نظر قرار گیرد و به واقع باید طراحان و پیشنهاد کنندگان طرح،مولفه حائز اهمیت تامین منابع مالی آن را نیز مشخص کنند.

سردار کمالی می گوید:هر تغییری در خدمت وظیفه عمومی مستلزم هماهنگی و تامین نظر ستاد کل نیروهای مسلح است.

البته در طول سنوات اخیر تمهیدات و تدابیر متعددی برای ارتقای کیفی سربازی در نظر گرفته شده که طرح سرباز معلم،سرباز سازندگی،سرباز بهزیست،سرباز هیات علمی،سرباز پیام آور بهداشت،سرباز تعاون یار و...از نمونه های آن به شمار می رود.

در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای سربازان نخبه و استعدادبرتر،قهرمانان و مدال آوران ورزشی در حوزه جهانی و بین المللی و یا سربازان بسیجی از نمونه مواردی است که در راستای تسهیل و بهبود کیفی خدمت نظام وظیفه عمومی کشور عملیاتی شده است.

*بهبود کیفی خدمت سربازی به معنای کاهش آن نیست

بسیاری از افراد گمان می کنند بهبود کیفی خدمت سربازی،ضرورتا با کاهش سنوات و طول مدت زمان خدمت،میسر می شود اما نباید از نظر دور داشت که می توان با وجود حفظ مدت زمان تصویب شده برای خدمت سربازی، در جهت ارتقای کیفی آن گام برداشت.

البته تحقق این امر نیز با سهولت امکان پذیر نخواهد بود و مستلزم اتخاذ تدابیر و تمهیدات هوشمندانه از سوی کارشناسان و مسئولان ذیربط است،اما آنچه که به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر مطرح است،معطوف به این امر می شود که پاک کردن صورت مساله و اصل و اساس خدمت سربازی نه میسر و نه منطقی و عاقلانه است.

آنچنان که سردار کمالی عنوان کرده،بخشی از بدنه و نیروی مورد نیاز ارگان ها و یگان های نظامی از طریق سربازان نظام وظیفه عمومی و بخش دیگر آن توسط نیروهای پایور و پیمانی تامین می شود.

جانشین اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح عنوان می کند:برخی موضوع سربازی حرفه ای را مطرح می کنند اما ظاهرا از نحوه تامین نیرو بی خبر هستند.

وی می افزاید:سالهاست که موضوع تامین نیرویِ سربازی حرفه ای از طریق استخدام و جذب پایور و پیمانی در دستور کار قرار گرفته و بخش دیگر نیروی مورد نیاز نیز از طریق خدمت نظام وظیفه جذب می شود.

سردار کمالی معتقد است:ظاهرا برخی از افراد اطلاعی از قوانین و ضوابط ندارند و با عنایت به عدم اشراف به وضعیت و شرایط،موضوع مدل سربازی ترکیبی را مطرح می کنند و این در حالی است که سالهاست این روش اجرایی و عملیاتی می شود.

*عدم بهره وری تخصصی از نیروها،اصلی ترین معضل خدمت نظام وظیفه عمومی

اظهارات مسئولان ذیربط در خصوص خدمت نظام وظیفه عمومی قابل درک است و به هر حال بخش قابل توجهی از نیاز نظامی و انتظامی کشور از طریق ساز وکار سربازی و نظام وظیفه عمومی تامین می شود.

ملاحظات و موقعیت خاص منطقه ای کشور،تهدیدات خارجی در منطقه خاورمیانه و اساسا وجود انبوهی از مسائل و مشکلات ایجاب می کند که برنامه ریزی ها به نحوی اجرایی شود که کشور در این حوزه کمبود و کاستی خاصی را احساس نکند.

اما با تمامی این اوصاف نباید از نظر دور داشت که باید تغییراتی جدی و گسترده و در دامنه ای وسیع تر از سوی دستگاه های ذیربط نظامی و انتظامی در جهت ارتقای کیفی خدمت سربازی اجرایی و عملیاتی شود.

به واقع باید راهکاری اتخاذ شود تا علاوه بر تامین ملاحظات در خصوص جذب و بکارگیری نیروی مورد نیاز کشور در عرصه ها و ابعاد گوناگون،بهره وری حداکثری از دانش و تخصص سرمایه جوان این مزر و بوم حاصل شود.

کم نیستند سربازانی که بر خلاف تخصص و رشته تحصیلی خود در یگان و مرکزی غیر تخصصی مشغول به خدمت وظیفه هستند،کم نیستند سربازان وظیفه ای که کیلومترها دورتر از منطقه محل سکونت خود در حال پر کردن سنوات خدمت نظام وظیفه خویش هستند.

دغدغه های مالی و حقوق سربازان از دیگر موضوعات حائز اهمیتی است که باید با جدیت از سوی مجلس شورای اسلامی پیگیری شود،البته اقدامات و تدابیری در گذشته اجرایی و عملیاتی شده که نوید بخش بوده اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله بسیاری دارد.

یقینا با عنایت و توجه هر چه بیشتر به سه مولفه،تخصص گرایی،نزدیکی یگان خدمتی به محل سکونت و افزایش حقوق سربازان،می توان ایام خوش و جذابی را برای سربازان نظام وظیفه عمومی ساخت که رغبت و میل بیشتری برای گذراندن آن در اذهان و افکار مشمولان نقش بندد،امری که در صورت تحقق به کاهش قابل توجه سربازان فراری و غایبان منتهی خواهد شد.

[ بازدید : 343 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

آل خلیفه، جمعیت اسلامی وفاق را منحل کرد

يکشنبه 27 تير 1395
13:58
Hidxn

رژیم بحرین، جمعیت اسلامی وفاق را منحل و دارایی‌های آن را مصادره کرد.
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی المنار در حبری فوری گزارش داد: رژیم بحرین، جمعیت اسلامی وفاق را منحل و دارائی‌های آن را مصادره کرد.

جمعیت وفاق مهم‌ترین تشکّل مخالف این کشور به شمار می‌آید، و از اعتراض‌ها و فعالیتهای مسالمت آمیز مردمی برای درخواست مطالبات برحقشان حمایت می‌کند.

شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت وفاق، مدت‌ها است که در بازداشت به سر می‌برد.


[ بازدید : 305 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

زمان اعلام نتایج آزمون دکتری 95 مشخص شد+اسامی دانشگاهها

يکشنبه 27 تير 1395
13:57
Hidxn

مشاور عالی سازمان سنجش گفت: 2 مرداد نتایج آزمون دکترای سراسری توسط سازمان سنجش بررسی و اعلام می شود.
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش در گفت و گو باخبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: 2 مرداد پورتال نتایج آزمون دکتری سراسری توسط دانشگاه ها به سازمان سنجش ارسال و پس از بررسی توسط سازمان اعلام می شود.

وی افزود: با توجه به بررسی ها و زمان بندی اعلام نتایج آزمون دکتری اطلاعیه آن بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد.

مشاور عالی سازمان سنجش گفت: داوطلباني كه در مراحل ارزيابي تخصصي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي شركت کردند و از نظر دانشگاه مربوط ، داراي شرايط علمي لازم (قبول مشروط) تلقي شده‌اند باتوجه به تماس گرفته شده از سوي موسسات مربوط منحصراً مي‌بايست از تاريخ 2 تا 11 مرداد براي تكميل و ارائه فرم تعهد به دانشگاه ذيربط (ارائه فرم تعهد منحصراً بايستي به يك دانشگاه داده شود) مراجعه کنند.

توکلی افزود: بديهي است اخذ هرگونه تعهد قبل از بازه زماني فوق فاقد وجاهت قانوني و غيرمعتبر تلقي مي‌شود.

وی تاکید کرد: دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي در بازه زماني هفته آخرتيرماه 95 نسبت به اطلاع‌رساني لازم اقدام کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش افزود: مطابق برنامه زماني تنظيم‌شده، دانشگاهها و موسسات آموزش عالي از تاريخ 12 تا 20 مرداد اسامي داوطلبان واجد شرايط علمي لازم (تكميل كنندگان فرم تعهد و قبول مشروط) را از طريق پورتال به سازمان سنجش آموزش كشور اعلام مي کنند.

وی تصریح کرد: بديهي است پس از اعلام نام داوطلب در پرتال سازمان توسط يك دانشگاه امكان ثبت قبولي وي براي هيچ موسسه ديگري وجود ندارد.

رشتچیان مدیر آموزش دانشگاه صنعتی شریف همچنین در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره اعلام نتایج نهایی آزمون دکتری گفت: شرکت کنندگان در آزمون مصاحبه دکتری باید در تاریخ 2 الی 11 مرداد ماه 95 برای ارائه تعهد به این دانشگاه مراجعه کنند.

وی افزود:پس از این بازه زمانی نتایج نهایی روی سایت دانشگاه صنعتی شریف قرار می گیرد و سپس سازمان سنجش نتایج نهایی همه دانشگاه ها به صورت یکجا روی سایت قرار می دهد.

حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اعلام نتایج نهایی دکتری این دانشگاه دوم مرداد ماه سال جاری به سازمان سنجش اعلام می شود.

[ بازدید : 307 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

مسیر شمال به جنوب تونل توحید بازگشایی شد

يکشنبه 27 تير 1395
13:57
Hidxn

ئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ از مسدود شدن مسیر شمال به جنوب تو‌نل توحید به دلیل نشت آب از سقف خبر داد.
مسدود شدن مسیر شمال به جنوب تو‌نل توحید به دلیل آب گرفتگی
سرهنگ مراد مرادی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: مسیر شمال به جنوب تو‌نل توحید از ساعت 11 امروز به علت نشت آب از سقف ‌تونل که حجم آن زیاد بود مسدود شده است.

وی افزود: حرکت اتومبیل‌ ها در مسیر شمال به جنوب این ‌تونل به کنار گذر هدایت شده است و پلیس راهنمایی و رانندگی در محل حضور دارد.

سرهنگ مرادی بیان داشت: همچنین در مسیر شمال به جنوب اتوبان چمران حجم ترافیکی زیاد است و توصیه می‌کنیم رانندگان حتماً به توصیه‌های راهنمایی و رانندگی توجه داشته باشند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ افزود: نشت آب در تو‌نل توحید خطر ندارد و مأموران شهرداری و واحدهای امدادی در داخل ‌تونل حضور دارند.

بازگشايي مسیر شمال به جنوب تونل توحید( ساعت 12:50)

سرهنگ مراد مرادی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ دقایقی پیش در گفتگوی تلفنی با خبرنگار اعلام کرد که مسیر شمال به جنوب تونل بازگشایی شد و مشکلات توسط نیروهای امدادی و شهرداری برطرف شد.


[ بازدید : 283 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به باشگاه خبرنگاران جوان است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]